معرفی کتابخانه و موزه ملی ملک تهران
نوشته شده توسط : gheirati

در این مقاله از های تور قصد داریم با معرفی کتابخانه و موزه ملی ملک تهران، اطلاعات مفیدی راجب به این موزه وقفی خصوصی در ایران برای شما فراهم آوریم. در سفر به تهران بهتر است اطلاعات درباره مکان های دیدنی پایتخت کشور کسب کرده، تا پس از اقامت و رزرو هتل در تهران اقدام به بازدید از این گونه مناطق نمایید.

معرفی کتابخانه و موزه ملی ملک تهران

کتابخانه و موزه ملی ملک

کتابخانه و موزه ملک در تهران جزو موزه های وقفی و خصوصی در کشور به شمار می آید که در سال 1316 توسط حاج حسین ملک در تهران تاسیس شد و وقف آستان قدس رضوی گردید. این موزه جزو یکی از شش کتابخانه بزرگ و معروف کشور به شمار می آید که در آن نسخه های خطی نگهداری می شود.

در سفر به تهران جهت بازدید از این مجموعه فرهنگی و هنری می توانید در خیابان امام خمینی تهران به کتابخانه و موزه ملی ملک دسترسی داشته باشید.

کتابخانه و موزه ملی ملک

منابع موجود در کتابخانه ملی ملک

در ادامه معرفی کتابخانه و موزه ملی ملک تهران بهتر است بدانید، دارا بودن 19 هزار نسخه خطی موجود در این کتابخانه موجب شده تا این کتابخانه در حوزه شش کتابخانه بزرگ و نفیس کشور واقع شود. همچنین کتابخانه ملی، کتابخانه مجلس شورای اسلامی، کتابخانه مرحوم آیت الله مرعشی نجفی، کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، کتابخانه آستان قدس رضوی جزو شش گنجینه بزرگ نسخه های خطی ایران به شمار می آیند.

بخشی از کتاب های چاپی که در این کتابخانه نگهداری می شوند با قدمت طولانی به سال 1320 خورشیدی بوده و می توان این کتابخانه را جزو کتابخانه هایی با دارا بودن نخستین نسخه های چاپی در کشور، نام برد. دارا بودن 70 هزار کتاب چاپی، 3400 کتاب چاپی سنگی و نشریه های ادواری از دیگر منابع موجود در این کتاب خانه به شمار می آید.

منابع موجود در کتابخانه و موزه ملی ملک

منابع موجود در موزه ملک را می توان موارد زیر نام برد؛

  • مجموعه تمبر (در این مجموعه هزاران تمبر از نخستین تمبر های چاپی در ایران و جهان تا به اکنون نگهداری می شود)
  • مجموعه سکه (شامل 3هزار قطعه سکه و مدال های قهرمانی از سده ششم پیش از میلاد و سکه هایی از دیگر کشور ها نظیر یونان، امپراتوری بیزانس و ...
  • مجموعه فرش ( دارا 34 تخته قالی و قالیچه از مجرب ترین قالیبافان کشور )
  • مجموعه آثار خوشنویسی ( مجموعه از آثار معروف ترین خوشنویسان ایران از جمله علیرضا عباسی، میرعماد، میرزا غلامرضا اصفهانی و ...)
  • مجموعه بانو عزت ملک ( 47 اثر از تابلو های نقاشی، سرقلیان، نسخه های خطی و ... که در سال 1385 توسط عزت ملک فرزند حاج حسین ملک به این موزه اهدا شد)
  • مجموعه آثار هنری ( اثراتی از هنرمندان نقاش بنام کشور همچون کمال الملک غفاری، هادی خان تجویدی، لطفعلی صورتگر و دیگر هنرمندان نقاش اروپایی)
  • مجموعه هنر لاکی (در این مجموعه 86 قطعه شامل قاب آیینه، سرچسبدان، قلمدان با قدت برخی 300 ساله قرار گرفته است)

منابع موجود در کتابخانه و موزه ملی ملک

با رزرو تور از های تور می توانید ضمن اقامت در بهترین هتل های تهران از هتل های یک ستاره تهران تا هتل های پنج ستاره تهران، از مراکز دیدنی و تفریحی پایتخت کشور دیدن نمایید.





:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 مهر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: